Vårt alldeles egna Göteborgsvarv

När jag var i Göteborg i fredags fick jag en halvgalen idé. Utan att tänka efter frågar jag om min löparCissi hänger med på att springa sträckningen för Göteborgsvarvet dagen efter. När vi ses försöker vi alltid få in minst ett löppass och det finns ju inget bättre än sällskap på långsamma långpass.



Vi vaknar på lördag morgon och inser att vi tagit oss vatten över huvudet.  20cm nysnö. Ingen av oss skulle våga banga så vi tar tappert på oss våra bästa löparoutfits, väcker barnvakten i form av bror Johannes och glider nerför backen med bilen på väg mot Slottsskogen och starten.




Vid starten inser vi att det är kallt och vi är lite för tunnt klädda, men som sagt, skam den som ger sig! Startar klockan och drar iväg i hela 40sekunder innan vi inser att vi inte kan göteborgsvarvet utantill när avspärrningarna bytts ut mot snö och bilar kör på vägarna. Vi snurrar runt lite och finner iallafall vår väg till Älvsborgsbron.



Det går bra att springa, benen är pigga och tempot är lugnt. Nästan inget slask utan mest snö så vi inte blev så blöta. Efter 8km får vi energipåfyllning hemma hos Sofia Öhrblad i några minuter innan vi kilade vidare. Umgänge och vätskekontroll i ett, hur bra som helst!



Efter Götaälvsbron får Cissi rehjält ont i knät och vi stannar några korta stunder. Cissi peppar sig nog med att skam den som ger sig så hon härdar ut fram till Poseidon där vi posar för kort, detta efter att ha trängt oss förbi 3 ziljoner shoppingglada människor på Avenyn som slängde både avundsjuka och arga blickar på oss.



Nej, det är ingen vägarbetare utan bara jag med en något för stor självlysande väst.


Vårt Göteborgsvarv by winter stannade på 19,26km, nästan 2km kortare än orginalet, men leder blind blind så tar man det man får. Riktigt skoj att springa denna sträcka som så många minnen finns på. Som uppför på göteälvsbron där jag konstaterade att detat var plågsammare än att föda barn, eller precis efter älvsborgsbron där pappas mobil ringde när vi sprang i våras och jag svarade. Eller när jag sprang sida vid sida i Haga med min bror Johannes år 2005 tills han ville sträcka ut benen och sprang ifrån mig (!).

Väl hemma och stelfrusna får vi gourmetmiddag av Johannes och kidsen, kunde inte bli bättre!



Sträcka: 19.26km
Tid: 1.51.26
Tempo:5:47min/km (inkl små stopp)
Medelpuls: 156

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0