Glace Au Four

Denna vecka var det riktigt hög nivå på Sandra & Saras bakverk. Sandra stod för recept och jag vinet. Äntligen ett glas vin, som jag bangat på vin de senaste månaderna för att inte förstöra min maratonform. Det blev två glas. Var. Underbart gott.

Ännu godare var vår fina Glace Au Four. Sandra bakade detta praktiskt taget till vardags hemma hos sig medan jag aldrig smakat det förut. Kexbotten, bär, glass och maraängsmet som jag slänger in i ugnen alltihopa på 2minuter. Så himla fiffigt! Det bästa är att det smälter så fort att man måste skynda sig att äta upp det.

Vin & snacks.




Färdigt!

***********************************************************************************

GLACE AU FOUR

Tillagningstid: Över 20 min

  • Svårighetsgrad: Avancerat
  • Portioner: 4

Ingredienser

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Smält smöret i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 30 sekunder. Blanda ner havregryn, socker, mjölk och vetemjölet blandat med bakpulver i smöret. Rör till en jämn smet. Rita 4 rundlar på bakplåtspapper, ca 6 cm i diameter. Bred ut smeten i rundlarna.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter. Lossa försiktigt rundlarna och låt dem kallna. Ställ rundlarna på en bakpappersklädd plåt. Sätt ugnen på 275°C.
4. Vispa äggvitorna riktigt hårda, gärna med elvisp. Tillsätt sockret och fortsätt vispa till en blank, tjock marängsmet.
5. Fördela hallon och glass på rundlarna. Bred marängsmeten på och runt om så att all glass täcks. Strö över mandelspånen.
6. Grädda mitt i ugnen i 2-3 minuter tills marängen börjar få fin färg. Lyft över glace au fourerna på assietter och servera genast.

***********************************************************************************


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0